Боянската църква се намира в подножието на Витоша и представлява изключително интересна и ценна старина. В архитектурно отношение тя е съставена от три разно-временни части. Най-старата и най-малка част е строена към началото на XI век, за което свидетелствува нейният архитектурен тип — псевдокръстовидна, куполна църква и останките от най-старите стенописи, изпълнени в класически византийски стил — плоски, строго канонични фигури на светци, рисувани в светли цветове на тъмен фон.
През 1259 г., както неоспоримо говори запазеният в долния етаж на средната част надпис, е пристроена двуетажна сграда чийто долен етаж е трябвало да послужи за гробнично помещение на болярина, ктитор на църквата, а горният е бил дворцов параклис от XIII в. Средновековният майстор е успял да създаде от втората част едно органично продължение на първата църква.
Третата част на Боянска църква е градена през средата на XIX в. със средствата и за нуждите на местното население с цел да се разшири вътрешното пространство. Тя няма архитектурна и художествена стойност.
Най-забележителното в Боянска църква са стенописите от 1259 г., покривали някога стените на двата етажа на втората част и представляващи втория слой в първата църква. Стенонисната украса обаче в параклиса от XIII в. е почти напълно унищожена.
Живописта на първата църква е на долния етаж, на втората е разположена според единна система — т. нар. „пантократорска система”. В целия начин на подбор и разпределяне наотделните сцени, както и в тяхното художествено разпределяне, художникът си е позволил свобода, в която проличава един майстор с голям талант и култура, с дълбоко познание на канона,но и с вярно и наблюдателно око, възприемащо околната среда, с будна мисъл и съзнание, които са осмислили и свързали религиозната мистика и реалната действителност. Стенописите са дело на творец, чието име е останало неизвестно.
От многобройните сцени и образи (на брой общо 89), сътворени от майстора и неговите ученици, особено интересни са следните: в първата църква образите на така наречените военни светци, обикалящи в един ред най-долу църквата. Художникът ги изобразява като изящни статуарни фигури с облеклата на съвременните нему български средновековни воини. Техните ризници, въоръжение, наметала и пр. са рядко ценен етнографски материал, а лицата им са една разнообразна портретна галерия от хора с различен характер и възраст, но всичките са подчертано български народностни типове.
Интересна сцена в тази част е „Тайната вечеря”, в която намираме редица типично български битови елементи — бял месал на черни раета лежи в скута на апостолите, храната на софрата е простонародна българска — чеснов лук, ряпа, хляб, риба. Тези елементи, както и облеклата на военните светци и всички надписи, придружаващи стенописите от XIII в., които са на чист средновековен български език, по безспорен начин свидетелствуват, че боянският майстор е българин и при това човек от народа.
Едно прекрасно творение на художника е „Христос Евергет” (благодетел), което е буквално едно ново виждане ма майстора — за него Христос е олицетворение на всичко най-красиво, умно, човешко, земно и същевременно духовно възвишено.
Трябва да споменен още два образа на Христос — детския образ от сцената „Мадоната с детето”, поставен в люнета над вратата към най-старата част от църквата. Това е едно малко, хубаво детенце, каквото можете да видите у европейските ренесансови творци значително по-късно, Вторият Христос—Христос сред книжниците в храма в Йерусалим, е дванадесетгодишен юноша ;с цялата свежест и нежност на тази възраст. Образът е изпълнен в нежна охрова гама, лицето е моделирано чрез фина светлосянка.
Особено богата душевност майсторът е вложил в изображението на свети Ефрем, поставен на северната степа на втората църква. Образът, изписан само в два тона черно и в няколко тона охра, е изключително изразителен. Най-интересното в него са „всевиждащите очи”, следващи посетителя от която и страна да ги погледне.
Едно от най-големите постижения на боянския майстор са четирите портрета—на ктиторите (севастократор Калоян и жена му Десислава) и на българския цар Константин Асен и царица Ирина. Образите са изписани с много високо художествено майсторство, с голям талант и разбиране. Представени са хора с различни характери, чувства и мисли. Изображенията ни дават ценни данни за официалното дворцово облекло през XIII век.
Стенописите в Бояна доминират през целия XIII в. по своето естетическо значение. Изкуството на боянския майстор е най-блестящият връх в развитието на българската и балканската средновековна живопис. Боянският майстор ни е оставил богата портретна галерия на нашето средновековно общество. Портретното индивидуализиране представлява начало на реализма. Художникът дава своя съществен принос и в рядко трудния жанр — детския портрет.
Боянският майстор взема своите прототипи от заобикалящата го действителност. Той въвежда славянските народностни типове в стандартизираната византийска иконография.
Много от особеностите на боянските стенописи произтичат от интереса на боянския майстор към човека и човешките преживявания. Всъщност това е сюжетът на боянските стенописи. В този смисъл в тази още твърде ранна епоха действителността става обект на неизвестния живописец.
Изтъкнатите изключителни заслуги на боянския майстор не са случайни. Те са резултата на една много висока българска средновековна обща култура и няколко-вековна живописна традиция.